Stworzenie dobrej ulotki, a o tym pisaliśmy niedawno, wymaga przemyśleń, które zaowocują skutecznym komunikatem.
Drugim krokiem jest treść właściwa – opis produktu, usługi, promocji itp., który powinien koncentrować się wokół najistotniejszych cech oraz korzyści dla klienta. Ten krok generuje zainteresowanie i pragnienie. Na tym etapie ważny jest sposób formułowania zdań – ton wypowiedzi (pełen swobody czy umiarkowanie oficjalny?), kontakt z czytelnikiem („weź udział” czy „zapraszamy Państwa” czy „można wziąć udział”), ilość emocji i określeń zmysłowych („na własne oczy przekonasz się jak piękne” albo „cudownie soczysty”). To wszystko zależy od tego do kogo mówimy i o czym, a przede wszystkim od celu ulotki. Ostatnim krokiem jest umieszczenie informacji kontaktowych – i to wbrew pozorom też jest sztuka tak pokierować kontaktem z klientem, by miał on jasność i pewność, a jednocześnie jak najwięcej się o nas dowiedział. Nie zawsze umieszczenie wszystkich danych kontaktowych na ulotce jest korzystne, i to nie tylko dlatego, że zabiera miejsce. Na przykład sklep internetowy nie umieści w ulotce adresu siedziby, ani mapki dojazdu. Natomiast salon samochodowy wyeksponuje wskazówki dojazdu i poda adres strony internetowej, ale adres e-mail klient znajdzie odwiedzając stronę internetową, dzięki czemu obejrzy aktualną ofertę. Ten krok jest bardzo ważny, bo prowadzi do podejmowania działania przez klienta.
ULOTKA - NAJWAŻNIEJSZY JEST CEL!
Co chcemy osiągnąć za pomocą dystrybucji ulotek? Cel jest najważniejszym elementem przemyśleń nad tekstem, ponieważ przesądza o treści, tonie i organizacji komunikatu. Inaczej sformułujemy tekst ulotki informującej o nowym produkcie, inaczej o promocji, inaczej o nowej siedzibie firmy itd. Jednak na tym etapie może się również okazać, że ulotka nie jest najlepszym sposobem osiągnięcia celu, i wtedy zmieniamy strategię…ULOTKA - DO KOGO DOCIERAMY?
Każdy komunikat marketingowy wymaga określenia grupy docelowej, czyli do kogo mówimy? Jeśli mówimy do wszystkich, to nie dotrzemy do nikogo, a przecież produkt/usługa ma konkretnego odbiorcę, i to właśnie jego chcemy zainteresować ulotką. Najłatwiej wyobrazić sobie konkretnego przedstawiciela grupy docelowej, panią Jadzię, księgową czy Manię, odblaskową nastolatkę – i pisać właśnie do tej osoby.KRÓTKO I NA TEMAT
Szanujmy czas czytelnika! W natłoku informacji, które bombardują nas ze wszystkich stron, utrzymanie uwagi potencjalnego klienta może mieścić się w czasie kilkunastu sekund. Dlatego tworząc tekst do ulotki ustalamy priorytety: jaka treść jest najważniejsza? Dążymy do syntezy: jak zwięźle wyrazić to, co chcemy przekazać?ORGANIZACJA TEKSTU
Pierwszym krokiem, który zdecyduje o tym, czy ulotka zostanie przeczytana czy od razu trafi do kosza jest przyciągnięcie uwagi – a to można osiągnąć hasłem, i oczywiście atrakcyjnym projektem graficznym. Sformułowanie hasła może wymagać kilku dni – burzy mózgów, szukania inspiracji. Spisywanie kolejnych pomysłów zawsze prowadzi do powstania nowych, warto pokazywać je znajomym, osoby z innej bajki często dorzucają odkrywczy pomysł.Drugim krokiem jest treść właściwa – opis produktu, usługi, promocji itp., który powinien koncentrować się wokół najistotniejszych cech oraz korzyści dla klienta. Ten krok generuje zainteresowanie i pragnienie. Na tym etapie ważny jest sposób formułowania zdań – ton wypowiedzi (pełen swobody czy umiarkowanie oficjalny?), kontakt z czytelnikiem („weź udział” czy „zapraszamy Państwa” czy „można wziąć udział”), ilość emocji i określeń zmysłowych („na własne oczy przekonasz się jak piękne” albo „cudownie soczysty”). To wszystko zależy od tego do kogo mówimy i o czym, a przede wszystkim od celu ulotki. Ostatnim krokiem jest umieszczenie informacji kontaktowych – i to wbrew pozorom też jest sztuka tak pokierować kontaktem z klientem, by miał on jasność i pewność, a jednocześnie jak najwięcej się o nas dowiedział. Nie zawsze umieszczenie wszystkich danych kontaktowych na ulotce jest korzystne, i to nie tylko dlatego, że zabiera miejsce. Na przykład sklep internetowy nie umieści w ulotce adresu siedziby, ani mapki dojazdu. Natomiast salon samochodowy wyeksponuje wskazówki dojazdu i poda adres strony internetowej, ale adres e-mail klient znajdzie odwiedzając stronę internetową, dzięki czemu obejrzy aktualną ofertę. Ten krok jest bardzo ważny, bo prowadzi do podejmowania działania przez klienta.