STRONA INTERNETOWA DLA CIEBIE
Www... dzisiejszych czasach strona internetowa to nie reklamowa ekstrawagancja tylko absolutny obowiązek. Firma, fundacja, galeria, szkoła, instytucje publiczne... Nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz!
Pytania zasadnicze: jak się za to zabrać? Mamy dla Ciebie odpowiedź...
KROK 1: PRZYGOTOWANIE
Kluczowy etap, na którym niezbędne jest skrystalizowanie Twoich oczekiwań i potrzeb. Im więcej czasu poświęcisz na zebranie tej wiedzy - tym mniej niespodzianek czeka Cię w trakcie wdrożenia
- adresaci - kogo chętnie byśmy na naszej stronie internetowej widzieli?
- charakter strony - wizytówka internetowy? sklep internetowy?
- struktura strony - drzewko z menu
- funkcjonalność strony - formularz kontaktowy? integracja z portalami społecznościowymi? obsługa płatności? specyficzne wymagania?
- treści
- dane kontaktowe
- hasła reklamowe
- informacje
- opisy
- materiały
- logo
- motywy graficzne
- CI
- zdjęcia
- przykładowe i referencyjne materiały reklamowe
- inne strony - strony konkurencji, strony, które do Ciebie przemawiają
Im więcej informacji - tym efekty będą bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. I właśnie takich informacji jako Hurt Reklamy oczekujemy!
KROK 2: WYBÓR WYKONAWCY I TECHNOLOGII
Najbardziej przemyślane koncepcje i wyrafinowane projekty rozbijają się na kluczowym elemencie: wdrożenie! Dlatego warto przyłożyć się do wyboru wykonawcy. Może to być Hurt Reklamy - ale może to być też inna firma.
Co sprawdzić:
- strona internetowa wykonawcy - powinna być co najmniej przyzwoita, to jest w pewnym sensie próbka możliwości wykonawcy
- portfolio - sprawdź czy zrealizowane prace faktycznie funkcjonują pod domenami klientów i kto jest wpisany jako ich wykonawca
O co pytać:
- określenia technologii - czy strona będzie realizowana na elementach open source czy kodzie własnym wykonawcy; oba warianty mają swoje wady i zalety - tak długo jak jesteś świadomy co niesie ze sobą kod własny wykonawcy wszystko jest OK
- responsywność - w dobie urządzeń mobilnych to absolutny standard
- szybkość - w jakim czasie strona będzie się otwierać
- kompatybilność - dla jakich przeglądarek i systemów zapewnione jest prawidłowe wyświetlanie strony
- SEO - czy strona umożliwia łatwą optymalizację do potrzeb pozycjonowania
- szkolenie - czy w cenie uwzględniono szkolenie z obsługi strony?
- ramy czasowe - projekt strony głównej, projekt strony głównej z podstronami, wersja beta, wersja finalna
- prawa autorskie majątkowe - czy są przekazywane przez wykonawcą
- liczba projektów i poprawek - nikt nie pracuje za darmo, ale warto określić ile projektów i poprawek w projektach gwarantuje wybrany wykonawca
- zakres i specyfikacja prac - pełne zestawienie co zostanie zrobione; istotnym elementem jest ustalenie kto jest odpowiedzialny za wprowadzanie treści
- ceny - całkowita cena strony w uzgodnionym zakresie oraz zasady wyceny prac dodatkowych
Jeśli nie masz doświadczeń we współpracy z tą firmą - warto pomyśleć o umowie, która uporządkuje wszystkie ustalenia i nada im wiążący charakter.
KROK 3: PROJEKT GRAFICZNY
W pierwszym etapie określiliśmy co chcemy zamówić. W drugim - kto i w jaki sposób ma to wykonać. Czas zabrać się za realizację! Doświadczony wykonawca podzieli ten proces na etapy wymagające akceptacji klienta:
- wireframe - czyli szkicowy / poglądowa organizacja strony (etap opcjonalny)
- projekt strony głównej - projekt strony głównej uwzględniający typografię i kolorystykę
- projekt strony głównej z podstronami - projekt strony głównej razem z podstronami
W sensownie zorganizowanym procesie tworzenia strony po akceptacji klienta projekt graficzny jest "zamrożony" do czasu jej wdrożenia. W przeciwnym razie poprawki mogą bardzo zakłócić tworzenie strony. Dlatego daj sobie nieco czasu na ocenę i refleksje.
KROK 4: WDROŻENIE
Etap na którym wykonawca zbiera wszystkie otrzymane informacje i zaakceptowane projekty, zamienia je w stronę o uzgodnionym wyglądzie i funkcjonalności. Na tym etapie zaangażowanie klienta jest minimalne. Niektórzy wykonawcy przekazują klientowi częściowe efekty prac do konsultacji - inni nie. Zależy to również od skali złożoności projektu.
KROK 5: TESTY, POPRAWKI, ZMIANY
Wykonawca oddaje nam stronę do sprawdzenia. Klikamy, oglądamy w różnych przeglądarkach, na różnych urządzeniach, testujemy zamówioną funkcjonalność. I zgłaszamy:
- poprawki - czyli elementy, które nie funkcjonują jeszcze idealnie, tak jak były zaprojektowane
- zmiany - elementy, które wprowadzają modyfikacje do zaakceptowanych projektów lub rozszerzają funkcjonalność względem uzgodnionej specyfikacji; te elementy są z reguły dodatkowo płatne
REKOMENDACJA
- przygotuj się i opracuje niezbędne informacje (Krok 1)
- znajdź sprawdzonego wykonawcę godnego zaufania, ustal warunki współpracy (Krok 2)
- współpracuj przy projekcie graficznym, daj sobie czas na oceną i akceptacje (Krok 3)
- w ramach uzgodnionego czasu bądź cierpliwy i pozwól pracować (Krok 4)
- sprawdź i dopracuj stronę wspólnie z wykonawcą (Krok 5)
Nie zapomnij potem o takich elementach jak pozycjonowanie strony! Strona sama z siebie nie zarobi wiele!