LOGO - CZYLI WŁAŚCIWIE CO?
Zanim zaczniemy zajmować się logo - musimy zrozumieć jak jest zbudowane logo, czym jest logo i jakie ma zadania.
Logo może składać się z dwóch elementów:
- sygnet - czyli znak graficzny
- logotyp - część tekstowa.
JAKIE ZADANIA SPEŁNIA LOGO?
Bardzo często na początku procesu budowania logo czy wizerunku firmy, nasi klienci przypisują logo zadania, których wcale ono nie spełnia. Należy pamiętać, że:
- logo identyfikuje firmę lub produkt poprzez zastosowanie sygnetu, flagi, symbolu lub podpisu
- logo nie sprzedaje firmy w sposób bezpośredni,
- logo nie opisuje działalności firmy
- logo wywodzi swoje znaczenie z cech rzeczy, którą symbolizuje; nigdy nie odwrotnie – logo jest po to, by identyfikować, a nie tłumaczyć.
LOGO ZUPEŁNIE JAK LUDZIE
Pomyśl o logotypach jak o ludziach. Wolimy by nazywano nas po imieniu – Piotr, Adrian, Ewa – a nie za pomocą skomplikowanych i łatwych do zapomnienia opisów nas samych - „facet, który zawsze ubiera się stylowo i lubi grać siatkówkę”. Podobnie logo nie powinno dosłownie opisywać czym dana firma się zajmuje, tylko identyfikować firmę w taki sposób, by była rozpoznawalna i łatwo zapamiętywalna.Sprawa jest więc bardzo ważna. Dlatego przedstawiamy 5 złotych zasad , które powinieneś wziąć pod uwagę poszukując swojego idealnego logo:
ZASADA #1 - proste logo, dobre logo
Prosty projekt logo pozwala na łatwe rozpoznanie marki, sprawia, że logo jest uniwersalne i zapamiętywalne. Skuteczne logo mają w sobie coś nieoczekiwanego lub wyjątkowego, ale bez efektu przerysowania i przeładowania. Skuteczne logo jest charakterystyczne, graficznie proste w formie i przekazujące zamierzoną treść.
ZASADA #2 - logo do zapamiętania
Tuż za zasadą prostoty stoi zasada zapamiętywalności. Skuteczny projekt graficzny logo musi być zapamiętywalny, a efekt ten uzyskuje się dzięki projektom prostym i spójnym z firmą / produktem.ZASADA #3 - logo na lata
Skuteczne logo musi przetrwać próbę czasu. Logo musi być „odporne na przyszłość”, to znaczy za 10, 20, 50 lat i więcej musi nadal być skuteczne. Oczywiście może przechodzić ewolucje, odświeżenia czy "liftingi" - ale podstawowa inspiracja i forma powinny pozostawać bez zmian. Czasem dotarcie do tej podstawowej formy jest również procesem rozłożonym w czasie. Zdarza się też, że po upływie wielu lat firmy decydują się na radykalną zmianę swojego wizerunku - w związku ze zmianami własnościowymi, zmianą profilu firmy lub potrzebą ponownego dopasowania graficznej formy do prowadzonej działalności. Ciekawie to ilustruje krótkie filmowe porównanie ewolucji logo Coca-Cola i Pepsi.ZASADA #4 - logo uniwersalne
Skuteczne logo musi być możliwe do zastosowania w różny sposób, na różnych materiałach i w różnych mediach. Ponownie z pomocą przychodzi więc zasada #1 - proste logo będzie znacznie łatwiej używać. Dodatkowo to użycie będzie znacznie tańsze.ZASADA #5 - logo musi być dopasowane
To, jak pozycjonujesz logo musi być adekwatne do zamierzonego celu. Na przykład - jeśli potrzebujesz logo dla dziecięcego przedszkola dobierzesz odpowiednie typografię (czcionki) i schemat kolorystyczny. To samo fantastyczne logo przedszkola - dla kancelarii prawnej okazało by się porażką - ponieważ nie byłoby dopasowane do przedsięwzięcia.Potrzebujesz projekt graficzny logo lub chcesz odświeżyć swoje aktualne logo? Czas na Hurt Reklamy!