AGENCJA REKLAMOWA - WAŻNA SPRAWA
Wiele firm na pewnym etapie swojego rozwoju dochodzi do dość oczywistego wniosku: potrzebujemy agencji reklamowej! Strategia i cele marketingowe powstają w firmie, ale trzeba te plany wdrożyć w życie. Firma zewnętrzna pozwoli takie działania zdynamizować oraz będzie zastrzykiem świeżej energii i pomysłowości dla Twojego biznesu.
Ten wybór zaważy na losach Twojego marketingu, komunikacji z klientami, sukcesie finansowym.
A ten artykuł podpowie Ci jak zorganizować ten proces w 3 krokach!
A ten artykuł podpowie Ci jak zorganizować ten proces w 3 krokach!
#1 OKREŚL KRYTERIA WYBORU AGENCJI REKLAMOWEJ
Aby stworzyć listę firm, z którymi potencjalnie chcemy współpracować - trzeba najpierw zdecydować kogo de facto szukamy. Oto kryteria, które warto wziąć pod uwagę:
- zakres usług - wybór: współpraca z kilkoma specjalistycznymi agencjami o wąskim spektrum działania - czy agencja full service? Przy współpracy z kilkoma agencjami musisz liczyć się z dodatkowymi nakładami pracy, które na Ciebie spadną - wyszukiwanie firm, kontrolowanie efektów i dbanie o spójność wszystkich działań marketingowych - to z pewnością kilka-kilkanaście godzin pracy miesięcznie.
- budżet / wielkość agencji - dopasuj wielkość agencji reklamowej do wielkości Twojego biznesu; określ swój budżet; jeśli zatrudnisz średnią lub dużą agencję do pracy z małym budżetem - nie dostaniesz ani zaangażowania, ani efektów na miarę swoich oczekiwań
- lokalizacja - czy wolisz agencję reklamową z bliskiej okolicy z możliwością regularnych spotkań - czy też wystarczy Ci współpraca zdalna?
- doświadczenie - sprawdź jakie projekty zrealizowała firma, poproś o zdjęcia realizacji i przykładowe projekty
- klienci - sprawdź dla kogo firma pracuje, poproś o referencje, można też pokusić się o telefon do osoby wystawiającej referencje
- ludzie (!) - spotkaj się z ludźmi, którzy będą odpowiadać za Twój marketing, dowiedz się kto konkretnie będzie odpowiedzialny za kontakty z Twoją firmą; nic nie zastąpi porozumienia z zespołem marketingowym i dobrej atmosfery współpracy; jeśli nie czujesz się komfortowo w kontakcie z zespołem - współpraca jest mocno zagrożona
- cena - dopasuj agencję do swoich możliwości finansowych; to kryterium jest jednak bardzo podstępne - dobre agencje reklamowe niekoniecznie zaoferują Ci najniższe ceny; jeśli są "dobrzy" - to mają z pewnością grono swoich klientów i sporo zleceń, które realizują
- model współpracy - w jaki sposób chcesz rozliczać się z agencją? każdorazowe wyceny, prowizja od całego budżetu - a może rozliczanie na podstawie czasu pracy?
Na bazie tych kryteriów stwórz listę 2-3 firm, z którymi jesteś gotów rozpocząć rozmowy. Każda metoda poszukiwania dobra! Wyszukiwarki, firma z okolicy, a może firma polecona przez znajomego.
#2 PRZYGOTOWANIA MARKETINGOWE
Znajdujesz 2-3 interesujące firmy, shortlista gotowa. Z nowym entuzjazmem przystępujesz do działania. Masz przecież dużo potrzeb marketingowych. Może event firmowy, może stoisko, może na początek ulotkę.
Piszesz maila - w skrócie: czy jesteście zainteresowani współpracą.
Przychodzi odpowiedź - oczywiście.
Świetnie! Ale jak w zasadzie zacząć współpracę?
Jeśli nie poświęcisz nieco czasu na wewnętrzne przygotowanie - zebranie Twoich potrzeb, celów i oczekiwań w spójną całość - czeka Cię sporo frustracji przynajmniej na starcie współpracy. A to słaba prognoza!
Jak zatem się przygotować?
- określ swoją strategię
- określ swoje cele biznesowe
- określ ogólne oczekiwania względem marketingu
- przygotuj listę projektów do realizacji w perspektywie 3-6 miesięcy
- przygotuj szczegółowy brief projektowy dla wybranego zlecenia - poproś o określenie podstawowych kryteriów realizacji zlecenia (cena, czas, parametry) - to będzie Twój "tester" przy wyborze agencji
#3 SPOTKAJ SIĘ Z AGENCJĄ REKLAMOWĄ
Jeśli wybierasz agencję reklamową z którą chcesz związać swoje działania na dłużej - najlepsza jest technika dwóch spotkań.
- SPOTKANIE I doświadczona agencja reklamowa "pozwoli" Ci mówić, będzie zadawała Ci wiele pytań - ogólnych, szczegółowych; to teraz możesz opowiedzieć o swojej firmie, przedstawić swoje cele, oczekiwania, listę projektów; przekaż brief lub go prześlij i poproś o zaprezentowanie ogólnych warunków współpracy. Jeśli na tym etapie zostaniesz zarzucony 3 wzornikami papieru, zrealizowaną ulotką sprzed roku i ładną smyczą w kolorze bordowym - lepiej daj szansę innej firmie :-)
- SPOTKANIE II teraz czas na wkład kreatywny agencji reklamowej - z pewnością nie zdradzi szczegółów swoich pomysłów, ale powinna przekazać Ci kilka "próbek" swoich koncepcji; przedstawiciele agencji powinni też opowiedzieć nieco o swojej firmie.
Teraz przyszła pora na Twoją decyzję i dynamiczne działania marketingowe. Powodzenia!